torsdag 11 december 2014

Tolkning av slöjdföremål

Min tolkning av slöjdföremål

 Jag har valt bild 3 och 4 att jämföra med.

På bild 3 så är idén ganska nyskapande, men håller sig ändå lite åt det mer traditionella hållet.
det är en fin och detaljerad skål som är mest konstnärlig men också har ett funktionellt värde.
Med tanke på den mörka färgen och de svarta och röda dekorationerna på sidan så värkar det som temat är lite mer höstigt och åt halloween hållet. 


På bild 4 så är föremålet en mer traditionell skål som är väldigt noggrant gjord. den fyller stort funktionsvärde och det märks att skaparen inte hade så mycket intresse för att detaljera mer än nödvändigt.
temat på föremålet verkar vara lite old fashion. lite pyssligt och hemmabyggt. Något man gör för att ha hemma och inte riktigt för att sälja.


min idé är lite som bild 3, den försöker vara konstnärlig men ändå fylla ett funktionellt värde. skillnaderna är mest att jag försökte göra min funktionell över konstnärlig och skaparen av bild 3 gjorde tvärtom.


jag tror inte föremålet på bild 3 är något för arbetet i kimilili för det är så mycket detaljer. jag tycker att dom skulle tillverka något som är mer åt det funktionella hållet, som på bild 4. Bild 3 verkar heller inte vara anknuten till en viss kultur utan är mer som en allmän dekoration som skulle kunna användas som en skål också. 


Carl Rimvid 9A Slöjdblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar